توصیه های بهداشتی به سالمندان

 

 

     

توصیه های بهداشتی به سالمندان

  1. کلیات
  • با توجه به روند صعودی جمعیت سالمند ، پیش بینی می شود تا سال 1400 تعداد سالمندان کشور به 10 میلیون نفر یعنی حدود 10 درصد جمعیت کشور برسد و بر این اساس برنامه ریزی برای این جمعیت اقدامی کاملا ضروری است.
  • بر اساس برآورد و اعلام سازمان بهداشت جهانی پیش بینی می شود که تا سال 2020 طول عمر به 77 سال برسد و جمعیت بالای 60 سال 20 درصد از جمعیت جهان را در بر خواهد گرفت.
  • سرعت سالمند شدن جمعیت ایران چندین برابر کشورهای توسعه یافته است و همین موضوع اهمیت برنامه ریزی و ارایه خدمات سالمندی به سالمندان در تمام سطوح را دو چندان می کند.

 

  2. اهمیت بیماریهای قلبی عروقی در سالمندان

  • بیماری های قلبی عروقی اولین علت مرگ در دنیا است و پیش بینی می شود هم چنان در این رتبه باقی بمانند.
  • طبق پیش بینی سازمان جهانی بهداشت انتظار می رود سالانه 23 میلیون نفر به علت بیماری های قلبی عروقی فوت کنند.
  • عوامل خطری که سبب بیماری قلبی و سکته مغزی می شود، شامل فشارخون بالا، کلسترول خون بالا، قند خون بالا، مصرف سیگار، مصرف کم میوه و سبزی، اضافه وزن، چاقی و کم تحرکی است.
  •  
  •   3. راههای پیشگیری از بروز بیماری های قلبی
  • فعالیت بدنی داشته باشید
  • تنها 30 دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط و پنج بار در هفته خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را به طرز قابل توجهی کاهش می دهد.
  • فعالیت بدنی لزوما نباید به شکل تمرین یا ورزش باشد، سایر فعالیت ها مانند انجام کارهای خانه داری و حرکات نرمشی در محیط کار نیز می تواند فعالیت بدنی محسوب شود
  •  غذای سالم مصرف کنید
  • مصرف غذاهای پرکالری و سرخ کردنی مثل فست فودها را محدود کنید، روغن جامد مصرف نکنید، مصرف گوشتهای قرمز را محدود کنید و بجای آن بیشتر از گوشت ماهی و پرندگان استفاده کنید، از شیر و لبنیات کم چرب استفاده کنید، دریافت نمک را به کمتر از پنج گرم در روز محدود کنید، میوه و سبزی به اندازه کافی مصرف کنید.
  •  به دخانیات نه بگویید
  • یک نفر از هر دو نفر سیگاری به علت بیماری های ناشی از دخانیات فوت می کند.
  •  استرس و فشارهای روانی را کنترل کنید
  • زندگی سالم و دور از تنش در کنار خانواده یکی از بهترین کارها برای پیشگیری از بیماری های قلبی است
  •  
  •  .4  تغذیه دوران سالمندی
  • مصرف روزانه از چهار گروه موادغذایی یعنی شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات، نان و غلات، و میوه ها و سبزیجات برای سلامتی سالمندان ضروری است.
  • همچنین دو تا سه وعده ماهی در هفته خطر بیماریهای قلبی و عروقی و آلزایمر را در سالمندان کاهش می دهد.
  •  
  •  
  •   5. ورزش و تحرک بدنی در دوران سالمندی
  • یک راه مطمئن برای کنترل و به تاخیر انداختن عوارض پیری، فعالیت های بدنی مناسب و منظم است
  •  
  •  
  •   6. مشکلات شنوایی در سالمندی
  • از فرو بردن اجسامی مانند دسته عینک، سنجاق، سر خودکار و گوش پاک کن، لیف حمام و غیره در گوش خودداری کنید.
  • جهت خشک کردن گوش هرگز از گوش پاک کن و کبریت استفاده نکنید، برای این کار می توانید از فتیله استفاه کنید
  •  
  •  
  •  .7  مراقبت از پاها
  • جهت حفظ بهداشت پاها در سالمندی استفاده از جورابهای نخی و شستشوی روزانه، پیشنهاد می شود.
  • جهت مراقبت از پاها، هر روز پاها، بخصوص لای انگشتان پا را با آب ولرم بشویید و بعد از آن، پوست پا بخصوص پاشنه را چرب کنید.
  •  
  •  
  •   8. پوکی استخوان و پیشگیری های لازم در دوران سالمندی
  • بعد از سن 30 سالگی، اگر فعالیت بدنی وجود نداشته باشد یا غذای حاوی کلسیم، کم مصرف شود و عادت به مصرف دخانیات هم وجود داشته باشد، به تدریج کلسیم استخوانها کم شده و استخوانها شکننده می شود به این حالت پوکی استخوان می گویند.
  • تغذیه و ورزش مناسب معمولا در پیشگیری از پوکی استخوان موثرند برای پیشگیری از پوکی استخوان باید بطور منظم ورزش کنید و غذای حاوی کلسیم بخصوص لبنیات کم چرب مصرف کنید.
  • استفاده از شیر و لبنیات، انواع کلم، برگهای تربچه، جعفری، بادام، فندق، کنجد و پرتقال که منابع خوب کلسیم هستند در پیشگیری از پوکی استخوان موثر است.
  •  
  •  
  •   9. مراقبت از چشم در دوران سالمندی
  • در صورت بروز هر نوع ناراحتی در دیدن، مثل تار شدن دید، دیدن جرقه های نورانی، کج و معوج دیدن خطوط صاف، درد و قرمزی چشم ها حتماً به پزشک مراجعه کنید.
  • برای محافظت چشمها از آسیب در برابر نور خورشید استفاده از عینک آفتابی ضروری است.
  • مصرف سبزی و میوه های حاوی ویتامین آ، مثل هویج، گوجه فرنگی، نارنگی، اسفناج، انبه، کدو حلوایی و زردآلو برای تقویت بینایی مفید است.
  • سیگار کشیدن موجب ابتلا زودتر به آب مروارید می شود.
  •  
  •  
  •   10.بهداشت دهان و دندان
  • در هر سنی با داشتن دندان طبیعی یا مصنوعی و حتی بدون دندان، باید بهداشت دهان را رعایت کرد.
  • روزی دو بار مسواک زدن صحیح باعث برطرف شدن پلاکهای میکروبی می شود و از پوسیدگی جلوگیری می کند.
  • دندانهای مصنوعی را حداقل روزی یکبار از دهان خارج کرده و با مسواک نرم و مایع ظرفشویی بشویید.
     

 


با کمک به هفت باغ مهربانی همیار سالمندان فرزانه باشیم